Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı Murat Kolbaşı, CRI Türk’te Tuğçe Akkaş’ın hazırlayıp sunduğu “Dünya Postası” programına konuk oldu ve 5. Çin Uluslararası İthalat Fuarı'nı (CIIE) değerlendirdi.
Çin fuarlar aracılığıyla dışa açılmada ilerliyor
Kolbaşı’nın açıklamalarından öne çıkanlar şöyle:
“Tüm dünyanın geneline bakıldığı zaman açıkçası daha çok nisan ve ekim aylarında Çin’in özellikle ihracatçı olduğu dönem ki halen daha öyle ama daha çok bu tarafa yöneldiği için Guangdong ve Guangzhou’ya gidip oradaki fuarları ziyaret ediyorduk. 5 yıl öncesinde Shanghai’da kasım ayının ilk haftasında organize edilmeye başlanılan bu İthalat Fuarı özellikle Çin’in kendi içindeki tüketimin artması ve Çin Halk Cumhuriyeti’nin ithalat tarafına da bir destek anlamında bir açılmış fuar. Biz de bu fuara ilk günden itibaren katılıyoruz.
“Çin ağırlıklı olarak ihracatçı bir ülke”
Çin’e bakıldığı zaman ağırlıklı olarak ihracatçı bir ülke. Türkiye’de ağırlıklı olarak ithalat yapan, ihracatı daha az olan genelde de her yıl 30-35 milyar dolar cari açıkla ki, bu sene bu rakam yaklaşık 40 milyar dolara doğru gidiyor. Dış ticaret hacmimiz için aslında Çin’e ihracatı geliştirici bir fuar olduğundan Türk ihracatçıları adına olumlu bir fuar.
“Dünya ticaretinde Asya her geçen gün payını artırıyor”
Turizm açısından bakıldığında Çin Halk Cumhuriyeti pandemi öncesinde yaklaşık 175 milyon turistle dünyanın en çok turist çıkaran ülkesi konumundaydı. Şu anda Çin’in bu yönü de turizme katkı olarak girmediği için önemli bir büyüklük ekonominin içinde yok ama gitgide rakamlar normale dönüyor. Pandemiden hemen sonra özellikle bu yılbaşı itibarıyla başlayan Bölgesel Kapsamlı Ekonomik Ortaklık (RCEP), 10 Güneydoğu Asya Ülkeleri Birliği (ASEAN) ülkesi ve 5 de Asya-Pasifik ülkesi ki, bunun içinde Çin de var. Bu yöndeki ticareti değişik yönde etkiliyor çünkü verilere baktığınızda özellikle Asya’da ticaret hacmi büyüyor. Dünya ticaretine bakıldığında ise özellikle de son 7-8 senede büyüten Asya bölgesi. Bunları iyi gözlemlemek lazım. RCEP aslında Asya için önemli. Bizim de Türkiye ihracatçılarının bu konuya iyi eğilmeleri gerekiyor. Türkiye’nin bu bölgeye verdiği dış ticaret açığı 55 milyar dolar. Yani bölgeye ihracata odaklanmalıyız çünkü dünya ticaretinde Asya her geçen gün payını artırıyor.”
Kaynak: Çin Uluslararası Radyosu