Citroen BX 40 yaşında

Citroen BX 40 yaşında

Citroen, ilk olarak 1982 yılında Eyfel Kulesi’nin altında görücüye çıkarttığı BX modelinin 40. yıl dönümünü kutluyor. Citroen BX meraklıları, L’Aventure Citroen Derneği’nin öncülüğünde Aulnay-sous-Bois’deki Citroen...

Citroen, ilk olarak 1982 yılında Eyfel Kulesi’nin altında görücüye çıkarttığı BX modelinin 40. yıl dönümünü kutluyor. Citroen BX meraklıları, L’Aventure Citroen Derneği’nin öncülüğünde Aulnay-sous-Bois’deki Citroen Konservatuarı’nda bir araya geldiler.

1978 yılında “XB” kod adı altında başlayan Citroen BX projesinin özellikleri Kasım 1979’da tamamlandı. Geleceğe ışık tutan BX projesinin ana hedefi; yenilikçiliğe vurgu yapan modern ve sıra dışı bir araç olarak ünlenmesiydi. BX, iyi hızlanma ve düşük yakıt tüketimi değerlerini sağlamak üzere küçük hacimli ve enlemesine konumlandırılmış motora sahip bir araçtı. O dönem tüm üst sınıf Citroen otomobillerinde olduğu gibi, BX de konfor ve kusursuz yol tutuşu sağlayan hidropnomatik süspansiyon sistemi ile donatılmıştı. BX, ilk aşamada 5 kapılı hatchback bir gövdeyle tanıtıldı. Araç, tasarımı hızlandırmak ve performansları optimize etmek için CAD (Bilgisayar Destekli Tasarım) konusunda büyük yatırım yapan Vélizy teknik merkezi tarafından geliştirilmişti. Bu yöntem sayesinde BX, 0,34 gibi, dönemi için son derece başarılı bir aerodinamik katsayıya ulaştı. Tampon, bagaj kapağı, motor kaputu ve yan köşe panelleri gibi parçalarda kompozit malzeme kullanımı da yenilikçiydi. Sadece 885 kg ağırlığa sahipti. Groupe PSA döneminin ilk aracı olan BX için motorlar, grubun güç-aktarma sistemlerinden alındı. İlk versiyonlardan itibaren 62 HP ve 72 HP’lik 1360 cc ile 90 HP 1580 cc motorlarla yollara çıkan BX, şaşırtıcı derecede dinamikti.

Citroen, BX’i tasarlaması için ünlü İtalyan karoser üreticisi Bertone’ye görev verdi. Tasarımcı Marcello Gandini (Miura, Countach ve Stratos’un babası) orijinal bir tasarım önerdi. Güçlü ama abartılardan uzak bir tasarımdı. Dönemin otomotiv dünyasında dikkat çekiyordu ve BX’in simgesi haline geldi. Direksiyon simidinin her iki yanındaki uydu tipi kumandalar ve arkadan aydınlatmalı gösterge gibi karakteristik unsurlara sahip ön konsolu ile CX’ten esintiler taşıyordu. Modern ve çekici özelliklerle dolu BX, kısa sürede basının gönlünü kazandı, Citroen müşterilerini baştan çıkararak yeni müşteriler kazandı ve böylelikle büyük bir ticari başarı yakaladı. Haziran 1994’te sona ermeden 2.337.016 adetten fazla satış rakamına ulaşıldı.

BX, pazardaki 12 yıllık yaşam döngüsü boyunca çok sayıda değişiklik gördü. 1985 yılında 5 kapılı BX’den 17 cm daha uzun ve Evasion adı altında zarif bir station ürün gamına eklendi. 1987 yılında kapsamlı bir değişim yapıldı. BX, bu değişim sonrasında daha yumuşak dış hatlara kavuşurken ön konsol tamamen yenilendi. Sunroof, klima, dijital göstergeler, kadife döşeme, alüminyum jantlar, dijital saat ve araç bilgisayarı gibi donanımlar da BX’in modern araç imajına katkı sağladı. 160 HP’ye kadar motorlar, katalitik konvertör ve lambda sensörü, elektronik enjeksiyon, dizel motor, otomatik şanzıman, sürekli 4 tekerlekten çekiş ve ABS fren sistemi gibi teknolojilerle Citroën BX, her zaman otomobil teknolojilerinin ön saflarında yer aldı. Hatta BX 4 TC Grup B yarış otomobilinin yol versiyonu (2141 cc, 200 HP, 220 km/s) 200 adetle sınırlı sayıda üretildi. BX, ayrıca tamamen dijital gösterge paneline sahip ünlü Digit de dahil olmak üzere çok sayıda sınırlı sayıda (Tonic, Image, Calanque, Leader, vb.) üretilen özel versiyonlara da sahipti.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.