Hamburg limanında Çin firmasına hisse satışına onay
Almanya Ekonomi ve Enerji Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, Çin firması Cosco’ya Hamburg Limanı’nın terminallerinden Tollerort’un yüzde 24.9’luk hissesini satın almasına Bakanlar Kurulu’nun onay verdiği belirtildi....
Almanya Ekonomi ve Enerji Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, Çin firması Cosco’ya Hamburg Limanı’nın terminallerinden Tollerort’un yüzde 24.9’luk hissesini satın almasına Bakanlar Kurulu’nun onay verdiği belirtildi.
Alman kabinesinin terminal satışına, Cosco’nun yüzde 35’lik hisse alma teklifini yüzde 24.9’a indirerek onay vermesi dikkati çekti.
Açıklamada teklifin indirilmesinin “Çinli şirketin bloke edici bir azınlığa sahip olmasını ve söz konusu liman terminalini işleten HHLA şirketinin kararlarını etkileyebilmesini engellemek” olarak değerlendirildi. Açıklamaya göre böylece Cosco, terminalin stratejik işlerine katılmayacak, özel ayrıcalığa sahip olmayacak ve onun yerine sadece mali katılımı gerçekleştirebilecek. Alman hükümeti, bu satış kısıtlamasının kamu düzeni ve güvenlikteki olası risklerden kaynaklandığını kaydetti.
Cosco ve Hamburg limanında faaliyet yürüten lojistik firması HHLA aynı gün kendi internet sitelerinde söz konusu kararı yayımladı.
HHLA Yönetim Kurulu Başkanı Angela Titzrath, kararı olumlu karşıladıklarını belirterek Cosco ile gelecek dönem iş birliği için temasa geçeceğini dile getirdi.
Titzrath, hisse satışının gerçekleştirilmesi durumunda firmalarının güç kazanacağına işaret etti. Titzrath, Cosco ile artık 40 yıl süren iş birliğini sürdürmek istediklerini vurguladı.
HHLA’nın yöneticisi Titzrath, Çin hisselerinin katılımıyla terminalin gelişme sürecindeki devamlılığın korunmasının yanı sıra terminalin yükleme ve boşaltma kapasitesinin yükseltilmesi ve rekabet gücünün artırılmasını beklediklerini kaydetti. Alman yetkili, hisse satışının başarısızlığa uğraması durumunda Cosco’nun Hamburg Limanı’ndaki işlemlerini Antwerp ve Rotterdam limanlarına transfer edebileceğinden de endişelendiklerini söyledi.
Alman basınında yer alan habere göre, dünyanın en büyük ihracat ülkesi olan Çin, Hamburg’un en önemli ticari ortağı konumunda, ayrıca limanın konteyner işlemlerinin üçte biri Çin’den geliyor.
Cosco firması, aynı gün yaptığı açıklamada henüz resmi karar bildirisini almadıklarını ve bildiriyi aldıktan sonra yeni açıklama yapacaklarını bildirdi.
Tollerort konteyner terminali, Hamburg’un dört konteyner terminalinden en küçüğüdür. Cosco, Tollerort’u Avrupa’daki en önemli transfer noktası haline getirmeyi planladı ve geçen yılın eylül ayında Hamburg Limanı yönetimiyle niyet anlaşmasını imzaladı.
İlk zamanlarda anlaşma, Alman yönetiminin dikkatini çekmedi. Ama Rusya ile Ukrayna arasında çatışmaların patlak vermesinden sonra Almanya’nın ekonomi bakanlığı ve içişleri bakanlığı dahil olmak üzere 6 bakanlık, Çin’in kendi ekonomik nüfuzundan faydalanarak jeopolitik çıkarına kavuşmak üzere hareket edebileceği iddiasında bulunarak Cosco’nun hisse satın almasına karşı çıktı. Ancak Almanya Başbakanlığı ise, Alman firmasını destekledi.
Hamburg Belediye Başkanı Peter Tschentscher, Çinli şirketin hissedar olmasının Almanya’nın kritik altyapı tesislerine hiçbir tehdit oluşturmayacağını, çünkü Hamburg Liman Müdürlüğü’nün limanın işleyişini yüzde yüz kontrol etmeye devam edeceğini belirtti. Tschentscher, yüzde 35’lik hisse sahibi olmasının Cosco’nun stratejik etkisine sahip olmasına yol açmayacağını, Cosco’nun sadece terminalin kiracısı ve terminalin işleyişini yine Hamburg Belediyesi’nin yürüteceğini sözlerine ekledi.
Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Wang Wenbin dün düzenlenen basın toplantısında Alman hükümetinin söz konusu kararı üzerinde durdu. İş birliğinin karşılıklı yarara dayalı olması gerektiğine dikkat çeken sözcü, ilgili tarafları Çin ile Almanya arasındaki somut iş birliğine rasyonel bir şekilde bakmaya ve sebepsiz “reklam kampanyası”ndan vazgeçmeye çağırdı.
Kaynak: Çin Uluslararası Radyosu
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.